Iso normen For
consumers: For everyone: How it all
started: Gebruikte kabels De
scheepskabel sinds mensen heugenis gebruikt in de
offschore, zeevaart en binnenvaart was F.U.S.K. kabel
en is nu de H.U.S.K kabel geworden. Goedgekeurd door
loyds, veritas, enz. De ISO 13297 heeft niet veel te vertellen over het te installeren kabeltype. De kabel moet een beproevingsspanning kunnen hebben van 500V. Buiten de motorkamer moet de isolatie een temperatuur kunnen weerstaan van 60 graden en de aderoppervlakte dient minimaal 1 mm2 te zijn. Als we dus de ISO13297-norm interpreteren en niet de Loyds-norm dan kunnen we volstaan met een simpel VMvL-kabeltje. Binnen de motorkamer moeten we oliebestendige kabel gebruiken die een temperatuur kan weerstaan van 70gr. Er wordt minimaal een aderoppervlakte van 1 mm2 verlangd. Deze aderoppervlakte is afhankelijk van de zekering die de kabel beveiligd! Beveiligen we ons schip of eindgroep met een 16A zekering dan is minimaal 1,5 mm2 vereist. Andere normen gaan nog iets verder en verlangen bij een 16A zekering een kabel met een aderoppervlakte van 2,5mm2. Zouden we een
te kleine aderoppervlakte kiezen bij een te grote
zekeringwaarde dan zou , in geval van overbelasting of
kortsluiting, de kabel eerder doorsmelten dan de
zekering. Of erger, de kabelisolatie kan te warm
worden en brand veroorzaken. Bij 12V of 24V
installaties gaat de factor spanningsverlies ook nog
een rol spelen. Aderkleuren Fasedraad -
bruin De scheiding van AC en DC kabels. Volgens CE: Link
naar een artikel over elektra aan boord van schepen
door wijlen Henk Bos. |